Google+

Brug Google til at profilere dig

Brug Google til at profilere dig

Har du nogensinde prøvet at Google dit eget navn? Og var du tilfreds med de søgeresultater, der kom frem? Oo vil virksomhederne være tilfredse med det de finder om dig?

Profilering på Google

Google kan bruges til mange ting – blandt andet til at profilere dig på.

De sociale medier bliver mere og mere benyttede, når man skal søge jobs og derfor bliver det lettere og lettere for potentielle arbejdsgivere og rekrutteringsbureauer at undersøge, hvem du er og hvad du kan, allerede inden du rent faktisk kommer til en samtale. Hvis ikke de kan lide, det de finder om dig, vil du i værste fald slet ikke komme i betragtning til stillingen selvom du har skrevet en god ansøgning. Dette er konsekvenser, som de færreste tænker på, når de opretter en profil på internettet, men ikke desto mindre noget som bliver mere og mere brugt. Faktisk så brugt, at hele 6 ud af 10 rekrutteringsbureauer benytter internettet til at finde informationer om dig, når du har skrevet en ansøgning og søger et givent job. Og derfor er det vigtigt, at du ved, hvad det er, du laver på nettet.

Brug de sociale medier

Noget af det, som du kan gøre, er at oprette profiler på de sociale medier, hvis du ikke allerede har det. Dette kan være:

Der findes flere andre store medier, som også kan være fordelagtige at oprette sig på som jobsøgende. Dette kunne eksempelvis være medier, som er målrettede indenfor dit fagområde og hvor eventuelle arbejdsgivere holder til og holder sig opdaterede. Brug profilerne til at vise, hvad du kan og hvem du er. Se på profilerne, som en kommende arbejdsgiver ville gøre – kan virksomheden lide, det de ser? Hvis du allerede har profiler i forvejen, så gør dem så ”professionelle” som muligt uden at fjerne det menneskelige. Gør dem seriøse.

Læs mere om Reputation Management her.

Du kan med fordel oprette så mange profiler, som er nødvendige for at udfylde side 1 i Google. På den måde har du selv kontrol over, hvad det er potentielle arbejdsgivere finder, hvis de Googler dig og på den måde kan du allerede tidligt i processen give udtryk for, hvem du er og hvad du kan – jo bedre du gør dette, jo større er sandsynligheden for, at du kommer i betragtning til stillingen.

Sørg derfor for at tænke igennem, hvad det er du ønsker at udstråle rent professionelt og skab på den måde en samlet profil for dig selv.

2 Kommentarer

  • Kanon artikel!

    Ud over de fire du nævner, er det også værd at bruge tid på sine profiler på debatfora som amino.dk og kommunikationsforum.dk.

    Hvis disse er godt udfyldt vil de også rangere forholdsvist højt i Googles søgeresultater.

    Jeg har skrevet et indlæg om hvordan man i praksis kan vinkle de forskellige profiler: Fiktive Frisør Frida fremskaffer førsteplads på Google

    • Hej Morten,

      Jeg er meget enig – jo mere man gør for at gøre opmærksom på sig selv og sine kompetencer, jo større er sandsynligheden for, at man bliver opdaget. Det gælder med andre ord om at være synlig så mange stder, som muligt.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Følg mig på Google+