Google+

Reputation Management for jobsøgende

Reputation Management for jobsøgende

Når du er jobsøgende og kommer i rekrutteringsproces hos en virksomhed, uanset om det er en intern eller en ekstern rekrutteringsfunktion, så er der en ting, som er helt sikkert.

Nemlig at virksomheden ønsker at vide mere om dig, hvem du er og hvad du har lavet.

Og en af de letteste måder at finde dette på, er ganske enkelt ved at Google dit navn.

Men har du helt styr på, hvad der dukker op, hvis du Googler dig selv?

Reputation management

Ved du, hvad virksomheder finder, hvis de Googler dig? Hvis ikke, så få styr på det.

Få styr på dit navn

Jo højere du kommer op i graderne i organisationen, jo vigtigere er det at have styr på, hvad der bliver skrevet om dig på internettet.

Dette kan du langt hen ad vejen selv styre og dette begreb kaldes Reputation Management.

I dag bliver dette hovedsageligt brugt af virksomheder, der benytter det som et led i deres strategi for søgemaskineoptimering.

Men flere og flere benytter det efterhånden, når det gælder om at kontrollere, hvad der bliver skrevet om dem på nettet og du bør også tænke igennem, hvad du selv ønsker at gøre.

Brug de sociale medier

De sociale medier er som skabt til at lave Reputation Management, når det gælder enkeltpersoner.

De fleste sociale medier er nemlig godt søgemaskineoptimerede og har en forholdsvis stor indflydelse på Googles søgeresultater, hvorfor de dukker op højt oppe i søgeresultaterne, når du søger på dit eget navn.

Derfor kan du med fordel oprette profiler på de anerkendte sociale medier og her skrive lidt om dig selv, hvem du er og hvad du kan.

Du behøver ikke at udbygge dine profiler i stor stil på alle medierne, og du kan nøjes med at koncentrere dig om de mest anerkendte, som i dette tilfælde vil være Facebook og LinkedIn.

Her har du formentlit i forvejen en profil og siderne vil givetvis dukke op øverst i søgeresultaterne, hvis du søger på dit eget navn.

Lav hjemmesider

Hvis du har forstand på at lave hjemmesider, kan du også med fordel lave hjemmesider, hvor du beskriver mere om, hvem du er og hvad du kan.

Disse hjemmesider vil også efter noget tid komme højere op i søgeresultaterne i Google.

Specielt, hvis du bruger lidt tid på at bygge links til dine hjemmesider.

Har du ikke forstand på at lave hjemmesider, så findes der masser af tjenester på nettet, hvor du ganske gratis kan oprette en profil og lave blogs og dette har i denne situation den samme effekt, som hvis du lavede hjemmesider fra bunden.

Med andre ord er det vigtigt at have kontrol over, hvad der bliver skrevet om dig på nettet, da det kan have stor betydning for, om du er relevant til jobbet eller ej.

Hvis der står noget, som du ikke er interesseret i at en eventuelt kommende arbejdsgiver skal vide mere om, så er Reputation Management en god måde at skubbe disse søgninger længere ned at listen…

…og dermed gøre dem mere usynlige.

Helt usynlige bliver de selvfølgelig aldrig og derfor vil det være en overvejelse værd, hvor meget arbejde du skal lægge i dette arbejde.

Ingen kommentarer

Du kan skrive den første kommentar!

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Følg mig på Google+