Google+

6 råd til jobsamtale forberedelse

6 råd til jobsamtale forberedelse

Hvis du har søgt en stilling og har været så heldig at blive inviteret til en samtale, så er det vigtigt, at du forbereder dig så grundigt som muligt.

På den måde kan du selv være med til at afgøre, hvor store dine chancer er for at få jobbet.

Men hvordan forbereder du dig bedst muligt?

1. Læs stillingsopslaget og ansøgningen igennem igen

Jobsamtale forberedelse

Hvordan forbereder du dig bedst til jobsamtalen? Her får du 6 gode råd.

Start først og fremmest med at læse stillingsopslaget igennem igen, så du er helt sikker på, hvad jobbet indeholder og hvad virksomhedens forventninger er.

Hvilke kompetencer leder de efter og hvilke forventninger ligger der til en ny person i jobbet?

Hvor kan du bidrage og hvordan vil du sælge dette budskab?

Derefter bør du læse sin ansøgning og CV igennem for at blive helt skarp på, hvilket billede du har givet virksomhedens af dig selv.

Og ikke mindst dermed hvilke forventninger de måtte have til dig.

Tænk igennem, hvad de eventuelt vil spørge dig om og hvor de vil udfordre dig.

Hvad er dine stærke sider i forhold til jobbet og hvad er dine svage sider?

2. Undersøg virksomhedens hjemmeside

De fleste virksomheder har i dag en hjemmeside og du bør bruge noget tid på at sætte dig ind i oplysninger om virksomheden.

Hvor stor er den, hvor mange arbejder der, hvad er deres mission og vision?

Har de flere lokationer, hvilken type stillinger har flest af, hvem er deres vigtigste kunder, hvem er deres vigtigste konkurrenter o.s.v.

Med andre ord alt, der kunne tænkes at være relevant i forbindelse med jobsamtale forberedelse.

Det gør dig bedre rustet til at stille kvalificerede spørgsmål, som du gerne vil have afklaret på jobsamtalen.

Nogle virksomheder har desuden en LinkedIn profil, hvor du kan læse mere om dem.

3. Kender du nogen, der arbejder i virksomheden?

Hvis du kender nogen, der allerede arbejder eller har arbejdet i virksomheden, så kan det være en fordel at tale med dem, inden du skal til samtale.

Her har du nemlig muligheden for at få masser af informationer, som virksomheden muligvis ikke selv oplyser om på deres hjemmeside.

Hvordan er ledelsesstilen, hvordan forholder de sig til efteruddannelse, hvordan er lønpakken sammensat, hvordan er kollegerne o.s.v.

4. Forbered nogle gode spørgsmål

Sørg for at forberede nogle gode, kvalificerede spørgsmål, som du kan stille på samtalen.

Ikke mere end 5-6 spørgsmål og samtidigt spørgsmål, som er relevante og interessante.

Lad være med at stille banale spørgsmål, som du kunne have undersøgt hjemmefra, da det kan give et negativt indtryk af, hvor godt du sætter dig ind i ting og hvor godt du forbereder dig.

Hvis ikke du finder gode og relevante spørgsmål, så lad hellere være med at stille nogen.

Det giver i mange tilfælde et bedre indtryk.

5. Tænk samtalen igennem

En del af jobsamtale forberedelsen er at tænke samtalen igennem.

Hvordan kommer det til at foregå i praksis, hvad vil du sige, når du møder lederen i virksomheden?

Hvordan vil du reagere i forskellige situationer?

Hvad vil de eventuelt spørge dig om?

Jo mere du har tænkt samtalen igennem og visualiseret den, jo lettere bliver det for dig at gennemføre den egentlige samtale.

6. Tænk din fremtræden igennem

Husk, at et førstehåndsindtryk varer evigt og er umuligt at rette op på.

Så jo bedre du har tænkt din fremtræden igennem, jo større er sandsynligheden for at efterlade præcis det indtryk, du ønsker.

Hvordan skal dit hår sidde, hvilket tøj skal du have på, hvordan vil du komme til jobsamtalen, hvornår vil du møde op o.s.v.

Jo mere du fremstår som en person, der har styr på tingene, jo større er sandsynligheden for at efterlade et godt indtryk.

Undgå at vente til sidste øjeblik med at forberede disse ting, da det blot er med til at stresse dig og gøre situationen mere anspændt.

Forberedelse, forberedelse, forberedelse

Du kan gøre mange ting i forbindelse med jobsamtale forberedelse og det vigtigste er, at du forbereder dig så grundigt, som det overhovedet er muligt.

Virksomheder elsker, at du er forberedt og fremstår som en person, der har overblik og styr på situationen.

Og samtidigt risikerer du ikke, at der er noget, der kommer bag på dig i forbindelse med samtalen.

Tilbage er blot at få at vide, om du fik jobbet eller om du ikke fik jobbet.

En kommentar

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Følg mig på Google+