Google+

Bruger du LinkedIn rigtigt?

Bruger du LinkedIn rigtigt?

Hvor ofte logger du ind på din LinkedIn profil og hvor aktiv er du med at holde den opdateret med dine kompetencer?

Tænk igennem, hvordan du fremstår og hvilke ord og kompetencer du lægger vægt på. Vend nu bøtten på hovedet og forestil dig, hvordan din profil ser ud for en potentiel arbejdsgiver, en rekrutteringskonsulent, eller andre, som er interesseret i nye medarbejdere. Mange glemmer denne vinkel og ser derfor ikke så attraktive ud, som de i virkeligheden er og mange går derfor glip af jobmuligheder, som de ellers ville komme i betragtning til.

Bruger du LinkedIn rigtigt

Bruger du LinkedIn rigtigt eller er der ting, du kan gøre bedre?

Der er selvfølgelig forskel på, om du sidder i et fast job, hvor du er godt tilfreds og ikke overvejer at skifte job lige nu, eller om du er jobsøgende. Jo mere jobsøgende du er, jo vigtigere er det at have en opdateret profil på LinkedIn. Men der er store fordele ved at opdatere din profil løbende, så du ikke først går i gang den dag, hvor du i virkeligheden har brug for det. Mange begår denne fejl, så hvis du opdaterer din profil så ofte som muligt, så har du allerede fra starten et forspring i forhold til dine eventuelle konkurrenter til potentielle stillinger.

Bliver LinkedIn overhovedet brugt af rekrutteringsvirksomhederne?

Er LinkedIn bare en fancy måde at flashe dine kompetencer og CV, og bliver det i virkeligheden brugt af dem der leder efter nye medarbejdere? Undersøgelser, der er lavet på området, peger i retning af, at én ud af hver 20. bruger på LinkedIn arbejder med rekruttering i en eller anden form. Dette er ganske markant og det er samtidigt et tegn på, at rekrutteringsfeltet er meget godt repræsenteret. Og dette er ikke uden grund. LinkedIn er nemlig den ubetinget største og mest opdaterede database over arbejdstagere og dermed kandidater og derfor er det også det oplagte sted at starte sin søgning, hvis man er på udkig efter nye kandidater eller medarbejdere, uanset om det er til egen virksomhed, eller det er for en kunde.

Hvad ser rekrutteringskonsulenterne efter

Men hvad er det så egentlig en rekrutteringskonsulent ser efter, når vedkommende besøger din LinkedIn profil? Hvilke ting bliver lagt mærke til og hvordan kan du skille dig positivt ud? Din LinkedIn profil kan uden tvivl gøre med skade end gavn, hvis du bruger den forkert, hvilket understøtter, at hvis du har en profil, så sørg for at opdatere den så ofte som muligt og sørg for at benytte den rigtigt. Her får du nogle gode råd til, hvordan du gør og hvad rekrutteringskonsulenter ser efter, når de leder efter potentielle kandidater:

    • For en erfaren rekrutteringskonsulent tager det kun ganske få sekunder at scanne dit CV. Og længere bør det heller ikke tage. Derfor er det vigtigt, at du fremhæver dine færdigheder og erfaringer så præcist og overskueligt som muligt.
  • Jo mere udfyldt din profil er, jo bedre. Brug noget tid på at tænke dine erfaringer igennem og hvad du gerne vil have med på din profil. Det er disse erfaringer rekrutteringskonsulenten bruger til at afgøre, om du er en potentiel kandidat eller ej. Jo mindre du har skrevet, jo mindre er sandsynligheden for, at du vurderes som kvalificeret.
  • Brug alle relevante keywords. Er du i IT-branchen, kan det være de sprog, du har udviklet i, de servertyper du har arbejdet med, eller forskellige typer af software du har været inde over. Med andre ord gælder det om at rekrutteringskonsulenten kan matche dig og den åbne stilling ved at bruge nogle af de buzz-words, som gør sig gældende i din branche.
  • Skriv noget om de ting, som du er ekspert i. LinkedIn er som udgangspunkt ikke et sted, hvor rekrutteringsvirksomhederne finder generalister, men derimod specialister. Jo bedre du kan fremhæve din ekspertviden, jo mere interessant bliver du.
  • Hold din profil opdateret. Sørg for at opdatere din profil, hver gang der sker ændringer. Dette kunne være nyt job, nye uddannelser, nye kurser, ny mail, nyt telefonnummer o.s.v. Jo mere opdateret, jo bedre.
  • Få folk til at anbefale dig. Dette kunne være tidligere kolleger, chefer, samarbejdspartnere og bekendte. Anbefalinger er med til at blåstemple dig, da afsenderen til dels sætter sin integritet på spil. Det ønsker de ikke at gøre, medmindre de virkelig kan anbefale dig.

LinkedIn er med andre ord en god måde at komme ud til  mange mennesker på og det er med sikkerhed et sted, som er flittigt besøgt af ikke kun potentielle arbejdsgivere, men i særdeleshed personer i rekrutteringsbranchen.

Så sørg for at gøre dig interessant, hvis du er interesseret i at høre om nye jobmuligheder.

Ingen kommentarer

Du kan skrive den første kommentar!

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Følg mig på Google+